Pembimbing sejati, Kekasih Allah

BismillahirRahmanirRahim

Sheykh kami

Pembimbing Sejati, Kekasih Allah

Akar permasalahan manusia masa kini adalah keenganan mereka untuk mengakui bahawa diri itu sedang sakit. Ya, sesungguhnya umat Islam hari ini sedang menderita sakit tenat dan adalah menjadi kelaziman bagi orang yang sakit untuk segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

Malangnya, kita tidak melihat diri ini sebagai seorang pesakit. Malah, kita beranggapan bahawa diri yang sentiasa sihat ini sedang memiliki tahap ketakwaan dan keimanan yang tinggi.

Tidak, ini sama sekali tidak benar.

Dalam menyeberangi lautan kehidupan, tak selamanya kita akan berhadapan dengan cuaca yang cerah. Ada kalanya badai datang menerpa hidup ini dan badai yang datang merupakan suatu hal yang dapat membuat kita semua gentar dan goyah dalam iman kita. Inilah yang menyebabkan keimanan kita mengalami kesakitan yang memerlukan rawatan segera.

Seorang manusia apabila mengalami sakit fizikal, pasti akan bertemu dengan doktor untuk mendapatkan rawatan.

Tetapi ketika qalbu mereka sakit, ketika hati mereka berkarat, ketika mereka tak mampu mengalahkan egonya, mereka tetap tidak mahu mencari penawar dari sang pembimbing ruhani sejati para Wali Allah.

Allah swt telah memilih sejumlah orang yang dikehendaki-Nya sebagai tali penghubung antara diri-Nya dengan para hamba-Nya. Mereka adalah para Awliya ( Wali-Wali Allah)

Seperti firman Allah di dalam suratul Yasin yang bermaksud, “Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayah petunjuk”.

Mereka, para Awliya Allah, tak butuhkan wang anda dan mereka tak butuhkan pujian. Mereka ikhlas bekerja sepanjang hari tanpa mengenal lelah tanpa bayaran, cukup Allah dan Rasulullah saw bagi mereka.

Sekiranya anda menemui seseorang yang mengakui diri mereka sebagai seorang wali Allah dan mereka mengenakan bayaran untuk perkhidmatan mereka, maka hendaklah anda meletakkan satu tanda tanya besar di sana.

InsyaAllah siapapun yang mencari dan berdoa untuk mendapatkan Pembimbing Sejati Para Kekasih Allah, maka mereka akan menemukannya. Karena Allah swt sentiasa menjaga Walinya 124,000 Wali disetiap zaman. Mereka adalah manusia yang selalu dijaga Allah.

Hoja Lokman Effendi

November 16 2012

This entry was posted in OsmanliJB. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s